Veca haberi… Ağrı Dağı ‘ağlıyor’

‘TÜRKİYE’nin çatısı’ olarak nitelendirilen Balkı Dağı’nın zirvesindeki kapela buzulları, akıbet yıllarda canlı olan küresel istinas dolayısıyla eriyor. Balkı Dağı’nın ağladığını söyleyen dağcılar, bu hızlı erimeyle zirveye mail yerlerde cümudiye dereler oluştuğunu belirtti.

İran ve Ermenistan sınırında meydan alan Ağrı’nın Doğubayazıt ilçesi ile Iğdır beyninde mevcut, 5 bin 137 metrelik yüksekliğiyle Türkiye’nin bildirme efdal dağı olan Veca Dağı’nın buzulla ciltli zirvesi, değme geçen dönüş eriyor. Seçme sene dünyanın ciharıyek yanından gelen binlerce dağcı grubu ve turistin ağırlandığı Ağrı Dağı’ndaki buzulların bir anda erimesi, tırmanış yapanların kamerasına yansıdı. Eriyen buzullar zımnında dağcılar, zirveye çıkmakta zorlandı. Dağdaki buzulların 10,2 kilometrekarelik alana sahip olduğunu belirten Arzulu Dağcı ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Doktor Akademisyen Mustafa Bingöl, buzulların güneyden Balkı Doğubayazıt’ta Öküz Deresi’ne, kuzeyden ise Iğdır Aralık’ta Tamu Vadisi’ne büyüklüğünde uzandığını dile getirdi.

‘ZİRVEDEKİ BUZ HIZLI ERİYOR’Buzulların erimesinin arz ongun dağcılar aracılığıyla gözlemlendiğini ve bunu Veca Dağı’nın ağlamasına benzettiklerini kaydeden Bingöl, “Yıllardır görmediğimiz tıpkısı dekor ile karşılaştık. Dağın tepesindeki buzulların aceleten eridiğini görüyoruz. Balkı Dağı’nda İnönü zirvesinin derakap altındayız. Bu yıl havalar çok hamam geçti. İlk posta İnönü zirvesinden böyle şelale kabil suyun aktığını görüyorum. 1998 yılından beri Veca Dağı’nın zirvesine tırmanıyoruz. İlk defa yüzeyde bu kadar suyun aktığını görüyoruz. Şu anda sabahleyin saat 7 civarları er benzeri saate bu suyu sarmak çok enteresan. Buda zirvedeki buzun çok aceleci eridiğini gösteriyor. 5 bin metrede buzullardan inanılmaz bire bir su akıyor. Eski yıllarda biz bu sesi buzun içre duyuyorduk fakat yüzeyde böyle bire bir akıntı görmemiştik. 1998 yılında Ağrı Dağı’na geçmiş tırmanışımı yaptım, inanılmaz mukavim ayrımsız cümudiye vardı. Yıllar geçtikçe bu cümudiye erimeye başladı. 2022 yılındayız ve ilk defa Veca Dağı’nın zirvesinde rastgele aynı akarsu akıntısını görüyorum” diye niteleyerek konuştu.

Bingöl, buzulların bu tezce erimesinin korkutucu olduğunu aktararak, eriyen dağın etrafındaki hayat alanlarını ve doğayı dahi çok elem etkilediğini belirtip, “Bu hızlı erimeden yağlık arada bir yeğin de olabiliyor. Maalesef sadece buzullar değil dünyamızı aceleci aynı şekilde kaybediyoruz. Bire Bir dakika evvel ahali ele verip, bu kaybın önüne geçmeliyiz yoksa yaşayacağımız bambaşka aynı acun bulunmayan” dedi.